lördag 18 september 2010

Hanteringen av odöda...

...är en titel på en bok av John Ajvide Lindqvist. Jag har inte läst den boken, men jag kom att tänka på den när jag såg filmen som nu diskuteras på marsvinsforum och bloggar. Såg filmen för en liten stund sedan och då ploppade boktiteln upp i huvudet på mig. Vet egentligen inte varför men jag tror det har att göra med om man skulle ändra titeln lite, till hanteringen av döda. För det är så jag anser att människan på bilden hanterar det som ska föreställa ett marsvin (ser ju mest ut som någon form av golvmopp). Hon behandlar den som om det inte vore en levande varelse utan en sak. Jag tycker att det är tragiskt.

Idag var jag tvungen att svabba av mina marsvin för de luktade inte direkt hallon. Bad är något som sällan är populärt här hos piggarna och jag känner mig verkligen som en dålig matte. Men vad gör man? Nu brukar jag sällan eller aldrig bada hela svinen utan fokuserar på underdelen och rumppartierna, men de blir ju ändå sjukt upprörda. De satt på skumgummiplast så att de inte halkade men de blir ju så himla skärrade. Hur gör ni för att badningen ska fungera så bra som möjligt? Och hur torkar ni? Jag körde först med handduk och sedan med hårblåst, och även det är ju föga poppis. Nu blänger de på mig, trots att jag mutat med extra goda grönsaker...

4 kommentarer:

  1. Fniss, tänk så elak matte de har ;)
    Jag badar mina oerhört sällan... och när man måste så försöker jag få det överstökat snabbt. Tror inte det finns några genvägar som får dem att gilla det. Det enda jag försökt göra för att lindra den oerhörda plågan är att muta med en gurkbit under själva badandet. För vissa verkar detta helt ändra fokus från det farliga som händer och vips så finns endast gurkan i deras värld en liten stund.
    Förut var jag jättenoga med att de skulle vara 100% torra innan jag satte tillbaka dem i buren. Men de verkligen hatar hårtorken mer än själva badet så jag har gett upp. Jag torkar så torrt jag kan men några handdukar och sedan får de självtorka. Det är ju egentligen rätt naturligt att bli blöt ibland och sedan torka. De har överlevt hittills.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Jag sitter oftast på golvet i duschen med marsvinet framför mig. På så sätt kan de inte ramla någonstans.
    Bad är ju en vanegrej, Julgrisen bryr sig inte alls men som man kan gissa av hans pälsstruktur och färg är bad inte helt sällsynta.
    Om torkning tycker jag som Elin.

    SvaraRadera
  3. 'Hanteringen av odöda' är en suveränt bra bok :D (enda Ajvide boken jag läst) Har tyvärr inga bra tips för badning av svin :p (Du har det iaf bättre än min mamma; min familj hade hundar och mamma var lika blöt som djuren när badet var överstökat *g*)
    Marie

    SvaraRadera
  4. Nästa gång struntar jag i hårtorken =) Försöker också att undvika bad, men ibland luktar de ju skunk ;)

    Marie: jag har inte läst den, men Låt den rätte komma in har jag läst, och den är också kanonbra! Men hemsk!

    Kram

    SvaraRadera