torsdag 21 januari 2010

Icke poppande svin?

Jag har under en lång tid funderat på varför mina svin inte vill poppa. Är de olyckliga? Känner de sig ensamma fast de är två? Är de för rädda? Är de soffpotatisar? Poppar de när jag inte är hemma?

Ofta står det ju att läsa om poppande svin på andra bloggar, och jag måste erkänna att jag blir lite sotis. Mina svin vill liksom bara ligga och slappa hela tiden. De har ju ganska stort att vara på och de är ju aldrig inlåsta i buren. De har lite grejer att leka i och de är hyfsat tama tycker jag.

När de har varit hos mina föräldrar har de vart busigare, men varför har jag ingen aning om...

Men vem vet, det kanske helt enkelt är så att när matte är på jobbet så dansar svinen på bordet?!

Så länge får jag väl nöja mig med att jag har till synes väldigt städade svinisar.

5 kommentarer:

  1. Hos pärona så har de en massa jox de kan springa och gömma sig bakom, mer bus potential helt enkelt. Du får liva upp det hela lite, lite crazy på svinnivå helt enkelt. Fixa några gamla stora flaskor och fyll dem med sand och ställ i närheten. Massa att springa och busa runt då!

    SvaraRadera
  2. Jag tror de är olika, sorkarna. En del poppar kanske inte? Märta poppar väldigt sällan (jag har sett henne göra det två-tre gånger) medan Bosse poppar lite sådär när han känner sig uppåt, typ tänker på hö eller nåt :)

    Något som brukar få igång poppandet hos Bosse i alla fall är att möblera om bland tunnlarna/byta fleece. Det kanske är därför det är mer fart på George och Fred hos dina föräldrar, att det är nytt och spännande?

    SvaraRadera
  3. Hehe vilka slöisar :P Nämen jag tror också att dem är olika, Yoda hör verkligen inte till en poppare (vid de få tillfällen han sprätter till är det mer skruv än popp) Medan Nelson och Fender är råpoppiga. Sedan har det ju lite med ålder att göra, medelålder är ju inte lika busiga och verkligen inte äldre, dem tar vardagen med större ro, (hur gamla dina nu då är?). Och ja nytt förnöjer, spänningen höjs och ju mer att utforska på en gång desto mer bus pumpas upp :)
    justeja, det kan också vara så att just för att dem bor stort så har dem inte lika mkt uppdämd energi som kan ge sig uttryck i bushopp.

    SvaraRadera
  4. Ja det kanske helt enkelt är så att de tycker allt är för "vardagligt" här hemma. Jag har provat att möblera om till dem lite då och då men det har inte lockat till poppning...det är väl så som ni säger, att vissa svin poppar mindre än andra. De har ju även ganska stort att röra sig på, så de kanske inte har något direkt behov av att rejsa omkring.

    Brorsan, jag får testa gamla flarror hehe!

    SvaraRadera
  5. Ja just det, Eleni, de är två år, blir tre 10 okt i år =)

    Så de är ju ganska unga, får testa att möblera om :)

    SvaraRadera