torsdag 15 juli 2010

Semester

Har det jättebra på semestern, och ser fram emot marsvinsträffen på lördag. En sak som jag roat mig med under veckan är att kolla på Hempfling på Youtube. Hempfling är en man som verkligen förstår sig på hästar. Genom att använda kropsspråket blir han vän med dem, utan att använda någon form av våld. Mycket imponerande och jag tycker att det sammanfattar hur man ska behandla alla levande varelser, med största respekt, och utan någon form av våld.

Jag önskar verkligen att jag var lika duktig som Hempfling, skulle vara roligt att åka på en clinic om han kommer till Sverige någon gång. När jag hade min häst läste jag hans bok Dansa med hästar, och jag testade en hel del av det. Det är ju så små signaler som det handlar om, vilket tar år att lära sig. Men jag tyckte ändå att kommunikationen mellan mig och min häst förbättrades genom att använda hans metoder. Om jag någon gång köper en ny häst ska jag ta upp det igen!

För att visa vad jag talar om kommer en smakprov för er som inte sett.

3 kommentarer:

  1. Hempfling är duktig på att kommunicera och så borde det vara med alla som har ett djur.
    Alldeles för många försöker forma djuret till det som den tvåbente ser som perfekt men kanske är det raka motsatta hos djuret.
    Man måste kort och gott ”ta in” djurets själ och hantera det som om det vore ens egen …

    Lisa, jag tror bestämt att du blir en god hästägare!

    Flemming

    SvaraRadera
  2. Det tror jag också:)
    Rosen

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du också förmedlar Hempfling, han är väl värd att uppmärksamma. (han glimtar till i ett klipp i min blogg också :P). Det är roligt att hans filosofi nått fram till Sverige.

    SvaraRadera