lördag 6 mars 2010

Ringorm...

ja det är tyvärr så att det stora eksemet i ansiktet inte är ett eksem, utan ringorm. Hur jag har blivit smittad vet jag faktiskt inte, men tydligen är det så att marsvin kan vara smittbärare fast de själva inte har något symptom. Jag har kollat i pälsen på dem och jag kan inte se något, så nu är frågan om man borde ta dem till veterinären iaf?! Hur konstaterar man att ett djur bär på en smitta när det inte har någon symptom liksom?!

Någon som vet något om detta?

Annars känner jag att jag helst skulle vilja stanna hemma och inte visa mig, det ser ju inte klokt ut! Jag känner mig som en stor kantarell hela jag...men nu när jag har rätt salva hoppas jag att det försvinner snart. Nu känner jag mest att jag inte vet riktigt hur jag ska göra med svin och sanering. Jag har läst att man ska sanera bur och tillbehör, men vad gör jag med allt som jag själv har vart i kontakt med? Jag kan ju inte sanera hela lägenheten? Bläääk!

7 kommentarer:

  1. Hej! Tycker absolut vi ska ha marsvinsträff i sommar också :) Lillemo längtar redan efter Freddan ;)

    Usch vad trist att du drabbats av ringorm! Svårt att råda hur du ska göra med svinen. Så vitt jag vet finns det olika sorter av ringorm, vet inte om alla är lika smittsamma mot marsvin? Spontant så känns det ju ganska orimligt att sanera en hel lägenhet, speciellt då de inte visar några symptom. Men man vill ju inte att smittan ska finnas kvar (om de nu kan vara smittbärare på något sätt). Jag skulle nog rådfråga veterinär vad de tror, de måste ju ha erfarenhet av ringorm på olika slags djurslag och veta hur man ska gå tillväga. Hoppas det löser sig för er!
    Kram från matte & alla små och stora limpor

    SvaraRadera
  2. Det låter inte bra. Har du läst detta

    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ringorm/

    Rosen

    SvaraRadera
  3. Jag har också haft ringorm en gång, fast på låret. Förstår att du inte känner dig särskilt snygg i det... Jag var glad att mitt satt väl dolt. Jag förstod aldrig heller var det kom ifrån men hade då många djur och små barn omkring mig hela dagarna. Angående sanering etc så har jag ärligt talat dålig koll, jag sanerade faktiskt ingenting och smittade inga djur eller människor men det satt ju också väl dolt. Undrar förresten hur det kom dit? Rimligast vore väl om man får smittan på händerna, inte låren eller kinderna...
    Skickar styrka och ett boktips till bibliotekarien som säkert redan läst allt om marsvin; Lucy Daniels Marsvinsklubben (2002). Djup!

    SvaraRadera
  4. Tack för alla peppande svar =)

    Sedan jag skrev det här har jag fått veta att en person där jag rider också har ringorm. Jag misstänker därför att jag blivit smittad av någon där, de har nämligen både hästar, får, katter och hundar. Det kan ju vara att något av djuren har det utan att de har upptäckt det. Kan ju vara svårt att se på t.ex. ett får som har sån jättepäls...

    Rosen: Jag har vart inne och kikat på den sidan, men tack iaf!

    Jag har bestämt mig för att avvakta och hålla koll på grisarna. Jag har inte hållit på med dem så mycket nu så jag hoppas att det inte ska bli något mer. Men om det blir minsta tecken på att det är något skumt så blir det vet på en gång.

    Anna: Den boken har jag faktiskt inte läst! Ska kika imorn om vi har den på bibblan =)

    Humlan: Ja visst vore det kul med en till träff! Var så mysigt förra året! Kanske är ännu fler som vill vara med den här gången =)

    Kram från mig & piggsen!

    SvaraRadera
  5. Kanske kunde vara en poäng att ta och bada svinen i ett schampo avsett att göra sig av med ringorm. Mina kära fru har tipsat mig om att det finns sånt schampo och hon tenderar att kunna sånt här bättre än mig. Även om de inte smittade dig så är jag ganska så säker på att mixtrat runt med dem medans du haft ringormen. Kan inte skada att vara försiktig. Men kolla med veterinär innan du mixtrar. Huskurer är icke så smart alla gånger :)

    Själv blev jag biten(!) av en av våra råttor. Skulle ge KoKo ett blåbär och hon bestämde sig för att mitt finger var ett blåbär. Sablar va snabba de är! Men det bevisar att alla djur biter mig förr eller senare, även de som gillar mig :)

    Kanske dax att börja en djurblogg för mig också :)

    SvaraRadera
  6. Haha Flekkzos djurblogg!Det blir grejer det =)

    Jag har tänkt avvakta med svinen, men vid minsta tendens blir det bad =)Är inte heller så mycket för huskurer, jag vill ha vetenskapliga bevis ;)

    Aj inte trevligt att bli biten, men det är sånt som händer med hungriga djur. Då gäller det att hålla reda på händerna!

    Kramis & hälsa alla

    SvaraRadera
  7. Oj vilken råosis du haft som dragit på dig ringorm :C...Har inget konkret att komma med i informationsväg men krya på dig! :)

    SvaraRadera