lördag 8 maj 2010

Marsvinsfantaster

Jag har precis lagt till några nya länkar till marsvinsbloggar jag precis upptäckt. Jag tycker att det är så roligt att det finns så många där ute som känner som jag för marsvin, att de är högt värderade familjemedlemmar! Jag har inte skaffat mig marsvin för att få några dammiga rosetter, eller för att jag är intresserad av avel. Jag har dem för att de är trevliga husdjur, och med det ingår att jag tar hand om dem på allra bästa sätt.

Jag känner så för all typ av djurägande. Jag anser, att eftersom vi människor har valt att tämja djuren, så är det vår förbannade skyldighet att ta hand om dem på bästa sätt.

Bästa sätt är ju sedan väldigt olika för olika människor. För mig är det att djuren får leva så naturligt det bara går. För mig innebär det att man inte har ett ensamt marsvin, och att man inte har dem i små trånga burar.

Det är även skrämmande att se hur många som tröttnar så snabbt på sina djur, och att man då bara slänger ut dem. Jag mår lika dåligt varje gång jag läser om dessa dumpade djur. Då värmer det i hjärtat att läsa dessa bloggar och se att det finns dem som verkligen älskar sina små vänner!

Det är verkligen kul att se att det finns fler så entusiastiska marsvinsfantaster där ute!

1 kommentar:

  1. En sak som alltid stört mig är folk som köper djur till barn, egna eller andras. Det håller inte. Bara vuxna ska köpa och ha djur, för om de vuxna inte är berädda att ta hand om djuren så kan ni ge er på att barnet inte kommer göra det.

    Själv är nog den minst djurgalne i den närmaste familjen. Mor, far, marsinsgalne syster och fru ("vet tech" som letar jobb och tar hand om vilda djur på fritiden) slår mig alla. Hade inte skaffat djur på egen hand så jag är glad att min fru skaffar djur:)

    Och det är inte bara marsvin som är kul. Vi har två busiga råttor som har sköna personligheter och ni kan ge er på att vi tar hand om dem!

    Nu är det dax för amerikansk lyxmiddag, mac and cheese!

    SvaraRadera