fredag 29 oktober 2010

Funderingar

Nu har George kommit igång med att äta, MEN han äter ganska långsamt. Freddan klämmer ju i sig på två röda...I morse fick de en halv morot var, och Fred äter upp mycket snabbare. Men George äter lika mycket även om det tar längre tid, och det känns ju lovande. Sedan har han ätit hö, havregryn och när jag gick i morse fick han paprika och den åt han på när jag gick. Jag hann även se att han åt havregryn.

Sedan blir jag orolig för att han inte ökar i vikt. För någon dag sedan vägde han 1023 g, men idag bara 994 g. Vet inte om han ökade i vikt av vattensprutorna han fick, och att det nu gått ur kroppen, vad tror ni?

Jag har beställt critical care från Bromma zoo, så det bör dyka upp i början av nästa vecka. Ska nog ge honom lite av det tänkte jag. Men jag vill inte ge honom för mycket med spruta, för jag tycker det bästa är om han äter själv.

Vad tror ni andra om det här?

4 kommentarer:

  1. Om han var uttorkad har han sannolikt ökat i vikt av vattensprutorna och detta bör han ju inte tappa igen (inte allt iaf) för då blir han ju uttorkad igen. Jag kämpade med mina grisar med Critical care i en vecka. Ibörjan ville de inte alls ha men sen åt de mer och mer. Jag fick tyvärr ge med spruta hela tiden för de vägrade äta det själva.

    SvaraRadera
  2. Så länge han äter och inte fortsätter gå ner i vikt så är nog allt bra tror jag. Om jag tänker på mig själv så har man inte riktigt samma magkapacitet efter en "bug", så det är kanske därför det går lite långsamt nu i början.

    Jag förstår att du är orolig. Man blir lätt lite nojjig när de är dåliga de små hjärtegullen. Ta du och stödmata med Critical Care när den kommer. Det gör nog bara dott. Och strunta i om det blir med spruta eller om han äter det självmant. Marsvin är ju kända för att inte köpa ovana saker hur som helst! ;-)

    Gud vad bra ni kämpar/har kämpat!!!

    SvaraRadera
  3. Hej, hur är det med honom nu? Att det tar lite längre tid att äta borde ju inte vara något större problem (om inte Freddan snor maten förstås) det viktigaste är ju att han får det i sig. Hoppas att viktkurvan har vänt, att han börjat gå upp i vikt!

    SvaraRadera
  4. Jag tror verkligen det bådar gott i och med att han äter, jag tycker egentligen inte att du beskriver någon extrem viktnedgång, det kan ju variera lite beroende på när du väger också (ex. efter/i anslutning till att svinet nyss ätit eller inte.) Kanske får du locka honom att äta lite critical från början om han inte vill äta av det själv direkt. När Koffi åt det var han lite skeptisk i början så jag fick lirka lite men sedan vräkte han i sig, Yoda var till stor hjälp för han slurpade ju i sig allt i sin väg om inte Koffi visade intresse. Vad jag menar är att jag tror att en burkompis verkligen kan locka till ätande...å andra sidan är det nog bra att han får äta i sin takt, jag tror inte det gör nåt att han äter sakta bara han äter. lycka till.

    SvaraRadera